Англия (civ6)
Содержание:
- 9 Еще (не) еще один пакет карт
- Bonus[]
- Civilopedia entry[]
- 19 Исторические религии Томатеха
- Victory conditions[]
- Что такое форма правления в Civilization 6
- Classical Era[]
- Civilopedia entry[]
- Trivia[]
- Аниме? В моей «Цивилизации»?
- 3 настоящих великих человека
- Цинь Ши Хуан из Китая
- Виктория Англии
- Lines[]
- Wonders[]
- От чего зависит рост населения
- Exploration and sight rules[]
- Industrial Era[]
- Production Overflow[]
- 6 Steel и Гром: расширение блока
- Какие нюансы стоит учитывать при строительстве районов в Civilization 6?
- Leveling up[]
- Mechanics[]
- Lines[]
9 Еще (не) еще один пакет карт
Civ 6 Моды, изменяющие карту игры, довольно многочисленны. Неудивительно, что каждый мод использует свой подход к изменению представления карты. Тем не менее, одна из самых популярных в Steam Workshop, возможно, одна из немногих, которые могут когда-либо понадобиться игроку.
Мод с метко названным пока (Not) Another Maps Pack делает несколько вещей. Главный из них — возможность играть на гораздо более крупной и исторически точной карте. Цивилизации будут соответствовать своим историческим стартовым местоположениям, а не случайным образом. Чем больше карты, тем больше деталей, поэтому этот мод определенно стоит изучить.
Bonus[]
Resource | Base Yield Modifier | Improvement | Harvest with | Notes |
---|---|---|---|---|
Bananas | +1 Food | Plantation | Irrigation | +1 Culture with Plantation and Goddess of Festivals Pantheon. |
Copper | +2 Gold | Mine | Mining | +2 Faith with Mine and Religious Idols Pantheon. |
Cattle | +1 Food | Pasture | Animal Husbandry | +1 Culture with Pasture and God of the Open Sky Pantheon. |
Crabs | +2 Gold | Fishing Boats | Celestial Navigation | +1 Production with Fishing Boats and God of the Sea Pantheon. |
Deer | +1 Production | Camp | Animal Husbandry | +1 Food and +1 Production with Camp and Goddess of Hunt Pantheon. |
Fish | +1 Food | Fishing Boats | Celestial Navigation | +1 Production with Fishing Boats and God of the Sea Pantheon. |
Maize |
+2 Gold | Farm | Pottery | +1 Food with Water Mill. |
Rice | +1 Food | Farm | Pottery | +1 Food with Water Mill. |
Sheep | +1 Food | Pasture | Animal Husbandry | +1 Culture with Pasture and God of the Open Sky Pantheon. |
Stone | +1 Production | Quarry | Masonry | +2 Faith with Quarry and Stone Circles Pantheon. |
Wheat | +1 Food | Farm | Pottery | +1 Food with Water Mill. |
Civilopedia entry[]
The powerful warrior regiments of the Zulu were already a formidable force when the ambitious Shaka taught them new techniques: combining the iklwa (a short, stabbing spear with a broader blade than a throwing spear) and the ishlangu (a large, oval shield with cowhide layered on top). They trained to form shield walls, both to blunt projectiles and to hide their true numbers, and attack with a “buffalo horns” formation—greener troops would sweep out and around to pin the enemy’s flanks (the horns), while a more experienced center would slam into the pinned enemy (the rest of the buffalo).
The impi training regimes under Shaka were nothing less than brutal, but harsh conditioning led to tightly bonded, well-disciplined soldiers able to carry out complex formations with ease. The impi became a highly mobile force, nigh-unstoppable against anything short of repeating rifles and high explosives.
19 Исторические религии Томатеха
Любители истории должны получать много радости от Civilization 6 . Тем не менее, для тех, кто любит лишние исторические детали в своих играх, моды часто являются ответом. К счастью, это касается фанатов, которые хотят большего разнообразия игровых религий.
Мод Tomatekh’s Historical Religions добавляет в игру головокружительное множество новых вероисповеданий. Полный список можно найти здесь. Включены многие из основных исторических религий, в том числе некоторые из их ответвлений. Например, катаризм и гуситизм кажутся ответвлениями христианства. Специалисты по истории обязательно захотят ознакомиться с этим модом!
Victory conditions[]
- Main article: Victory (Civ6)
There are five victory conditions (six with expansions) in the base version of Civilization VI, corresponding to many of the major aspects of the game. You can win a Science Victory by focusing on scientific advancement and ultimately establishing a base on Mars. Cultural Victory returns from its debut in Civilization III and looks similar to the incarnation in Civilization V: Brave New World; it triggers when you attract more visiting tourists than any country has domestic tourists. Religious Victory is added to the victory conditions from Civilization V; it requires that the religion a player has adopted become the predominant religion (followed by > 50% of cities) in every civilization in the game. Score and Domination Victories return as well.
Что такое форма правления в Civilization 6
В Sid Meier’s Civilization 6 общественные институты были преобразованы в форму правления. Релизная версия игры предлагает 10 форм правления, названия которых прямо отображают суть:
- Вождество;
- Античная республика;
- Олигархия;
- Древняя автократия;
- Теократия;
- Монархия;
- Торговая республика;
- Демократия;
- Фашизм;
- Коммунизм.
В появившемся окне вам предоставят свободную информацию о текущей форме правления, правительстве и имеющихся бонусах.
Чтобы посмотреть на все формы правления, нужно перейти в третье меню, которое почему-то называется «Показать правительства». Действующая форма правления выделена белым цветом:
В свою очередь, недоступные формы правления затемнены:
Новые формы правления появляются по мере развития вашей цивилизации и открываются за счет исследования гражданских наук, но вам не обязательно выбирать самую новую форму правления — вы вполне можете вместо Демократии обратно выбрать Монархию, если Теократия вас чем-то не устроила, а потом перейти сразу к Коммунизму.
Сменить форму правления можно за золото в любое время, либо, после открытия той или иной гражданской науки, когда перед вами появится соответствующее уведомление и строки «гражданам не терпится опробовать новую форму правления»:
Мы сразу рекомендуем последний вариант, поскольку при резкой смене формы правления в государстве начнется Анархия, которая будет длиться минимум три хода, но конечная протяжённость нестабильного периода зависит от длительности предыдущей формы правления. Чем она была дольше, тем дольше будет идти и Анархия.
Во время Анархии ваша цивилизация:
- не получает золота, очков науки, культуры и веры ни из каких источников;
- не может сменить правительство, пока не кончится период нестабильности;
- вы не сможете задать новые политики, поскольку старые вылетят из слотов, а сами слоты заблокируются.
Теперь перейдем к детальному разбору возможностей форм правления, поскольку в Civilization 6 это не просто название. Любая форма правления в Civilization 6 — это конкретный набор тех или иных бонусов, причем они растут ход от хода, то есть не желательно постоянно менять форму правления.
В рамках данной статьи мы не будем приводить описание этих бонусов, так как со временем они могут измениться после дополнений или корректировки баланса.
Узнать бонусы формы правления, можно внимательно поводив мышкой по их описанию. Поиск пикселей относится ко всему интерфейсу Civilization 6, так что проявите терпение даже к таким мелочам, как маленькая иконка справа от названия формы правления, где спрятано описание получаемых очков влияния на города-государства за ход и число получаемых послов:
Важно! В Civilization 6 реализован так называемый «Бонус Наследия», который выражается в переносе бонусов предыдущей формы правления при принятии новой формы правления, посмотреть полный список бонусов можно в первом меню, в левом нижнем углу:
Этот бонус накапливается по мере того, как долго ваша цивилизация жила под той или иной формой правления и в дальнейшем сохраняется на том уровне, который был зафиксирован игрой в момент смены формы правления. Для примера, замена Автократии на что-либо другое приведет к сохранению уменьшения времени, затрачиваемого на постройку Чудес Света.
Classical Era[]
- Main article: Classical Era (Civ6)
Technology | Prerequisites | Eureka | Infrastructure | Units | Effects |
---|---|---|---|---|---|
Celestial Navigation |
Sailing |
Improve 2 Sea Resources | Harbor, Royal Navy Dockyard (England only), Cothon (Phoenicia only), Lighthouse, Great Lighthouse | Allows Traders and harvesting Fish, Crabs | |
Currency | Writing | Make a Trade Route | Commercial Hub, Market, Sukiennice (Poland only) | ||
Horseback Riding | Archery | Build a Pasture | Stable, Ordu (Mongolia only) | Horseman, Saka Horse Archer (Scythia only), Varu (India only), Hetairoi (Macedon only) | |
Iron Working | Bronze Working | Build an Iron Mine | Jebel Barkal, Oppidum (Gaul only) | Swordsman, Ngao Mbeba (Kongo only), Legion (Rome only), Immortal (Persia only), Hypaspist (Macedon only) | |
Shipbuilding | Sailing | Own 2 Galleys | Kampung (Indonesia only), Colossus | Quadrireme, Dromon (Byzantium only) | Allows all land units |
Mathematics | Currency | Build 3 Specialty Districts | Petra, Diplomatic Quarter, Consulate | +1 Movement for all naval units | |
Construction | Horseback RidingMasonry | Build a Water Mill | Terracotta Army | Siege Tower, Toa (Mãori only) | |
Engineering | Wheel | Build Ancient Walls | Aqueduct, Bath (Rome only), Machu Picchu | Catapult |
Civilopedia entry[]
Most see the shoreline as an end. For the Dutch, the coastline was a challenge and an opportunity. The Netherlands spent 800 years reclaiming a country from the sea, using dikes, canals, levees, and pumps. Polders are the low-lying bits of land revealed when the water recedes.
The Dutch constantly maintained their polders to prevent the sea from reclaiming the land. Over the centuries, they mastered the art of keeping water out and reversing the effects of erosion. Today, more than a quarter of the Netherlands remains below sea level, leaving the country in a continuous game of tug-of-war with the North Sea.
Trivia[]
- Menelik’s diplomacy screen shows the Fasilides Castle, a castle within the Fasil Ghebbi palace complex during the afternoon.
- Menelik’s leader ability references his creation of Ethiopia’s first cabinet of Ministers towards the end of his reign, while his leader agenda is named after the rugged, mountainous area that dominates central and northern Ethiopia.
- Menelik recycles some animations from Cyrus.
- Menelik’s preferred religion is portrayed as Eastern Orthodoxy. In fact, the historical main Christian denomination in Ethiopia is the Miaphysite or Oriental Orthodox Church, which is not represented in the game.
Аниме? В моей «Цивилизации»?
Отдельно хочется осветить тему нового визуального стиля и удобства интерфейса. Графика в Sid Meier’s Civilization 6 действительно стала более анимешной и мультяшной. Эти большие глаза у женщин в роликах, «рисованный от руки» стиль карт и объектов, нарочито потерянная детализация текстур у всех объектов и юнитов — все выглядит настолько необычно по сравнению с прошлыми играми, что, кажется, тут есть регресс.
Это действительно так и по какой причине Firaxis Games пошла на такой шаг до сих пор не понятно, объяснения разработчиков не выглядят оправданными. Если бы все «Цивилизации» были такими, то серия не пришла бы к текущему успеху и популярности. С другой стороны, ко всему этому можно довольно быстро привыкнуть — видно, что люди работали над графикой и нет таких косяков, за которые бы цеплялся глаз.
С технической точки зрения Sid Meier’s Civilization 6 нельзя назвать полностью отполированной игрой — расчет ходов занимает очень много времени, особенно под конец сессии, загрузки исключительно долгие (и это при такой слабой графике!), порой юниты долго думают перед тем, как совершить действие. Надеемся, разработчики исправят эти баги.
Что до интерфейса, то он, прямо скажем, получился неудобным. Помимо отмеченных выше проблем с управлением, иконки у юнитов слишком большие, шрифты мелкие, неудачные, цветовая гамма — темное на темном, что в совокупности привело к плохой читабельности, а читать в Sid Meier’s Civilization 6 придется много. Часть управляющих элементов перенесена в новые, не самые удачные места.
3 настоящих великих человека
Развитие цивилизации — тяжелый труд. Тем не менее, преимущества создания прославленного общества часто того стоят. Если фанаты правильно разыграют свои карты, их цивилизация может начать привлекать великих людей, которые приносят полезные выгоды в зависимости от их навыков.
К сожалению, с эстетической точки зрения, смотреть на этих знаменитых мужчин и женщин довольно скучно. Мод «Настоящие великие люди» — это улучшение пользовательского интерфейса, которое добавляет этим легендарным персонажам исторические портреты. Это классное маленькое дополнение, которое придает столь необходимый изюминку ванильной игре.
Цинь Ши Хуан из Китая
Краткое описание: Пассивный, оборонительный, большая империя, Великая Китайская стена.
По иронии судьбы нынешнего коммунистического Китая, Китай в Civ 6 направлен на привлечение туристов и распространение их культурного господства. Великая Китайская стена — некогда чудо в прошлых играх — теперь уникальное улучшение, которое может построить только эта цивилизация. Каждый соседний сегмент дает дополнительные +1 золото, культуру и туризм, делая стены не только стратегически важными, но и культурными. Хороший периметр вокруг вашей империи может легко создать массу культуры, которой нет ни у одной другой цивилизации.
Благодаря этому уникальному усовершенствованию все, что нужно Китаю, — это земля, достаточная для возведения как можно более массивной стены. По мере того, как игра прогрессирует и ваша цивилизация расширяется, стена также должна становиться все больше и больше, генерируя огромное количество ресурсов, обеспечивая при этом грозную защиту для защиты вашей империи. В общем, это может быть один из лучших стилей игры для игроков в тертлинг.
Виктория Англии
Резюме: зарубежное расширение, бесплатные юниты, варианты культуры.
Англия играет менее традиционную военную роль в этой игре — в отличие от Civ V, где контроль над морями был достигнут с помощью подхода грубой силы с воинскими частями линейного корабля, Британская империя уделяет больше внимания колонизации и на этот раз достигла своего . Морской волк — это хитрый маленький уникальный корабль, способный захватывать вражеские юниты, и его нельзя увидеть на карте, если он не примыкает к врагу.
Район Королевской верфи дает +1 дополнительное очко движения каждому морскому кораблю, построенному в нем, гарантируя, что Англия всегда имеет небольшое, но заметное преимущество перед другими морскими цивилизациями. Округ также снимает штрафы за посадку и высадку наземных юнитов, что дает Виктории свободный путь для выгрузки войск в океан и колонизации далеких земель. Уникальный отряд в красных мундирах получает +10 боевой мощи, когда сражается за пределами континента, где расположена столица Англии, а бонус Pax Britannica дает бесплатный отряд ближнего боя каждому основанному или завоеванному городу за рубежом, гарантируя суверенитет в новых колониях и подавляя восстание. Кроме того, с обновлением лета 2018 года Pax Britannica теперь предоставляет бесплатный юнит класса ближнего боя при строительстве верфи Королевского флота в городе, основанном на чужом континенте.
Естественно, Англии нужно не только море, но и отдельные суши, чтобы быть лидером в своей игре; карта, не имеющая выхода к морю, или карта Пангеи свела бы на нет большую часть британских сил. Однако победа в области культуры все равно будет достижима благодаря улучшениям Британского музея, которые можно построить в каждом городе и затем наполнить культурой, что делает эту победу действительной.
Lines[]
Menelik II is voiced by Debebe Eshetu. He speaks Amharic.
Voiced
Codename | Quote (English translation) | Quote (Amharic) | Notes |
---|---|---|---|
Agenda-based Approval | I am pleased you find comfort in flat land, for the hills are mine. | ሜዳማውን ምድር በመውደድህ ደስ ብሎኛል፣ ተራሮቹ የኔ ናቸውና:: / Mēdamawini midiri bemewidedihi desi bilonyali, terarochu yenē nachewina. | |
Agenda-based Disapproval | The high hills are mine by right and custom. You are better off settling elsewhere. | ከፍ ያሉ ተራሮች በመብትም በባህልም የኔ ናቸው:: ሌላ ቦታ ብትሰፍር ይሻልሃል:: / Kefi yalu terarochi bemebitimi bebahilimi yenē nachewi. Lēla bota bitisefiri yishalihali. | |
Attacked | Do you not know that the Lion of Judah has always conquered? Well, you will learn soon enough. | ስራህ ለኢትዮጵያውያን ስድብ ነው፣ እናም ከባድ ዋጋ ትከፍልበታለህ:: / Sirahi le’ītiyop’iyawiyani sidibi newi, inami kebadi waga tikefilibetalehi. | The audio file for this line appears to have been switched with his Declares War line. |
Declares War | Your actions insult the people of Ethiopia, and for that you must pay a heavy price. | የይሁዳ አንበሳ ምንግዜም አሸናፊ መሆኑን አታውቅም? ደህና በቅርብ እስኪበቃ ታየዋለህ:: / Yeyihuda ānibesa minigizēmi āshenafī mehonuni ātawik’imi? Dehina bek’iribi isikībek’a tayewalehi. | The audio file for this line appears to have been switched with his Attacked line. |
Defeated | Do you think God abandoned Ethiopia? Do you think his favor rests on you? Do not gloat in your victory today. | እግዚአብሔር ኢትዮጵያን የሚተዋት ይመስልሀል? እውን ላንተ የሚያደላ ይመስልሀል? በዛሬው ድልህ አትፈንድቅ:: / Igizī’ābiḥēri ītiyop’iyani yemītewati yimesilihāli? Iwini lanite yemīyadela yimesilihāli? Bezarēwi dilihi ātifenidik’i. | |
Greeting | I am Menelik, Lion of Judah, of the house and lineage of Solomon, emperor of Ethiopia. Greetings. | እኔ የይሁዳ አንበሳ ቤቴና ሀረገ ትውልዴ ሰለሞናዊ የኢትዮጵያ ንጉሰ ነገስት ምኒልክ ነኝ:: ሰላም:: / Inē yeyihuda ānibesa bētēna hārege tiwilidē selemonawī ye’ītiyop’iya niguse negesiti minīliki nenyi. Selami. | |
Quote from Civilopedia | If powers at a distance come forward to partition Africa between them, I do not intend to be an indifferent spectator. | የሩቅ ሃይላት አፍሪካን ለመቀራመት ወደፊት ከገቡ እኔ በቸልታ አልመለከትም:: / Yeruk’i hayilati āfirīkani lemek’erameti wedefīti kegebu inē bechelita ālimeleketimi. | This is a quote from a circular letter addressed by King Menelik to the Heads of State of Britain, France, Germany, Italy, and Russia, April 10, 1891. |
Unvoiced
Delegation: Ethiopia sends you coffee, injera bread, and our warm wishes.
Accepts Delegation from Player: Talk to your delegation upon their return, and they will tell you of the beauty of the Roof of Africa.
Rejects Delegation from Player: We don’t need any.
Accepts Player’s Declaration of Friendship: Together, our people will grow strong under the light of God.
Rejects Player’s Declaration of Friendship: Forgive me. Ethiopia has not been free for so long by making hasty agreements with foreigners.
Requests Declaration of Friendship: I offer you the friendship of the line of Solomon, and the Lion of Judah!
Player Accepts Declaration of Friendship: You are on the right side of history.
Accepts Trade Deal: A fair exchange will benefit us both.
Denounced by Player: Your rule is a disgrace, your words are lies, and I will show the world your treacherous heart.
Denounces Player: Are all your words impious? Are all your deeds deceitful? I see nothing redeeming in your rule.
Too Many Troops Near His Border: Do you think you can frighten me? Move your troops at once!
Invitation to Capital: In the spirit of friendship, I will tell you of my home, if you will repay the favor.
Invitation to City: We have spread a wide table with injera and laid upon it and kitfo. Will you share a meal with us?
Wonders[]
Broadway, a Modern Era wonder
- Main article: Wonder (Civ6)
As with previous Civilization games, wonders are mega-buildings that are unique in the world and provide potent bonuses to a civilization. All wonders are inspired by, and named after, famous real-world buildings or landmarks that have stood the test of time and changed the world forever. Wonders require time, energy, and effort to complete, but once constructed, they provide your civilization with many benefits. As with districts, they are built not within the city center, but on tiles of their own. When built, all tile yields from that tile are removed and the wonder replaces anything else that was originally there.
Civilization VI adds a feature known as «wonder movies,» which allows you to watch a wonder being constructed from scratch in less than 30 seconds (somewhat similar to the wonder movies from Civilization IV). This replaces the announcement screen you see in Civilization V when you complete a wonder.
От чего зависит рост населения
Скорость прироста населения в Civilization 6 зависит от нескольких факторов.
- Еда – самый важный ресурс. Чем ее больше, тем быстрее будут появляться новые жители. Если же еды станет слишком мало, рост города остановится и даже может пойти на убыль. На каждого горожанина требуется 2 единицы пищи.
- Жилье. Для эффективного роста населения количество доступного жилья в городе должно всегда превышать количество жителей на 2 и больше пунктов. Если жилья будет недостаточно, игрок получит уведомление, а скорость появления жителей в городе существенно замедлится.
- Довольство. Чем счастливее горожане, тем быстрее растет город. Счастливый город получает +10% роста и +5% производительности, а восторженный – +20% роста и +10% производительности. Если же население будет недовольно, рост замедлится. Начиная с 3-х жителей на каждых 2-х горожан необходима 1 единица довольства.
Косвенно на рост населения влияют и другие факторы – торговые пути, чудеса света, религии, золотой век и прочее. Однако вышеперечисленные являются основополагающими. Именно на них стоит ориентировать в первую очередь.
Exploration and sight rules[]
- Main article: Sight (Civ6)
As in most strategy games, the world is hidden until you survey it. And even then, all parts of the world which aren’t directly seen currently by you or your allies are hidden by the fog of war, which only shows terrain features and known immobile structures, such as cities. In Civilization VI, the fog of war takes the very stylish form of an ancient hand-made map.
Visibility of the world is provided by all your cities (for up to 1 tile away from their current borders), and all your units — be it normal units or Trader and Spy units. City-states of which you are Suzerain provide visibility for three tiles (counted from their City Center tile), besides the visibility of all their units. The same is valid for nations, when your Alliance reaches the necessary level.
Note that many terrain features act as obstacles which limit the visibility, or «line of sight», of a unit.
Recon units such as the Scout and Ranger (and, in the expansions, the Skirmisher and Spec Ops) are specialists in exploration. They can earn a special Promotion that allows them to see through Rainforests and Woods.
Industrial Era[]
The Industrial Era Civics | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Civic | Icon | Cost | Era | Unlocks | Inspiration Boost | Notes |
Colonialism | ? | Industrial Era | 1x Military Policies, 1x Economic Policies, 1x Diplomatic Policies | Research 20px Astronomy. | ||
Civil Engineering | ? | Industrial Era | 2x Economic Policies | Build 7 different specialty Districts. | Farms can be built on Grassland Hills and Plains Hills. | |
Nationalism | ? | Industrial Era | 2x Military Policies | Declare War using a Casus Belli. | ||
Opera And Ballet | ? | Industrial Era | Bolshoi Theatre? (or other Unknown Building or Wonder), 1x Economic Policies, 1x Wildcard Policies | Have a themed Museum. | ||
Natural History | ? | Industrial Era | Archaeologist, Zoo?, Unlocks Hermitage wonder | Build an Archaeological Museum. | ||
Urbanization | ? | Industrial Era | 16px Neighborhood District, 1x Economic Policies, 1x Military Policies | Grow a city to 15 Population. | ||
Scorched Earth | ? | Industrial Era | 1x Economic Policies, 1x Wildcard Policies, 1x Military Policies | Build 2 Field Cannons. |
Production Overflow[]
Overflow can happen during feature removal (Woods, Rainforest) or resource harvesting ( Stone) and to a smaller extent at the end of player turns. If the Production gain is enough to finish the current unit or building the remaining overflow will go into the next item.
Prior to the Gathering Storm expansion, any overflow gained while using Production-enhancing policies was kept (e.g. 50% for and with Agoge, 100% for Walls with Limes, 100% for ships with Maritime Industries). This allowed for strange situations where players would build units or Walls to 1 turn before chopping with the policies active to generate very large Production overflows into more valuable projects like Districts and Wonders. This has since been changed, and now all overflow gained from Policy Cards is lost if the unit or building is completed. This makes chopping effective only for expensive items that can fully benefit from the bonus provided by the Policy Card.
This means there are 3 situations the player might find themselves in when using a Builder to remove a feature or harvest a resource while using Production-enhancing policies:
- If the policy-enhanced Production is not enough to finish the current unit or building, the policy is fully effective.
- If the base Production is enough to finish the current unit or building WITHOUT the policy card, the policy will have no effect as the overflow is not carried over (but overflow from the base Production will, of course, carry over).
- If the Production is enough to finish the current unit or building only WITH the policy card, the policy is partially effective in that it helped finish the current project, but the next project will have no overflow.
For example, with 220 Production Medieval Walls, the Limes Policy Card and a 100 Production chop:
Production toward Walls | Overflow | Efficiency |
---|---|---|
0/220 | 0 (200/220 Production) | 100% |
20/220 | 100% | |
60/220 | 60% | |
90/220 | 30% | |
120/220 | 0% | |
160/220 | 40 | 0% |
219/220 | 99 | 0% |
Note that base overflow available for next item can be enhanced by Policy Cards. (Chop a nearly completed unit and start Walls with Limes slotted.)
Note that the same is true with Great Engineers that provide Wonder Production.
However, production overflow was fixed in February 2019 Update (Release of Gathering Storm). If you use a policy card that boosts the production of walls +100% (Limes) and are actually building a wall, only the part of the chop that’s actually used for the wall is boosted. If you select a land unit next (or have it in the queue), the remainder of the chop only applies normally. But if you have the Limes card and build a land unit while chopping, any leftover from the chop will be boosted if you select a wall next.
6 Steel и Гром: расширение блока
Civilization 6 , независимо от их стиля игры, не могут позволить себе пренебрегать своими воинскими частями. Ванильная игра, а также все ее расширения, содержат множество разнообразных юнитов. Больше, конечно, всегда лучше, правда?
The Steel и Модификация Thunder: Unit Expansion делает именно это. Он добавляет 11 глобальных единиц к Civilization 6 .состав. Некоторые из этих новых юнитов включают длинные мечи, минометы, орудия Гатлинга, самоходную артиллерию и многое другое. Вместе с модом добавлены некоторые изменения в статистике юнитов, которые могут оказаться полезными для игроков.
Какие нюансы стоит учитывать при строительстве районов в Civilization 6?
Перейдем к тому, что нужно учитывать перед тем, как расставлять районы
Почему это так важно? Потому что механика строительства районов в Civilization 6 обладает собственным набором нюансов, которые нужно учитывать
Начнем с подготовительного этапа. Упростить процесс планирования можно с помощью нового инструмента — меток, с которыми можно легко и удобно планировать строительство районов, записывая, где и что вы решили построить. Подробнее читайте в нашем гайде на эту тему.
Перед постройкой района нужно вырубить лес, собрать урожай и так далее в выбранном месте, поскольку строительство уничтожит все, что есть на гексе. Вы ничего не получите, как, например, было в пятой части, когда рабочие строили что-то и подчищали перед началом стройки излишки, передавая их в государство. Теперь все нужно делать самому, расходуя очки действий строителей.
Чаще всего свободные гексы под вашем контролем имеют какую-то минимальную доходность, вырабатывая какое-то количество еды и денег. Если вы построите район, то гекс не будет ничего приносить.
Чтобы получить от него доход соответствующего району типа, нужно построить здания этого района и назначить туда специалистов. Учитывайте это.
Перечислим другие нюансы с помощью списка:
В городе может быть только один район одного типа. Исключением является Пригород, который можно строить несколько раз в одном городе.
Игрок не может уничтожить район на карте, если поставил его не в том месте
Причем не важно, построен он уже или только строится, придется жить с ним дальше или загружать предыдущее сохранение.
Районы можно уничтожить только при захвате города, вместе с самим городом. Если вы увидите, что соперник крайне неудачно распорядился гексами, лучше разрушить его город и построить на его месте новый, правильно расставив все районы.
Чтобы построить район нужно открыть соответствующую инженерную технологию или гражданскую науку.
Возможность построить район в городе, даже при наличии нужной технологии, ограничивается числом жителей — 3 жителя открывают 1 новый район
В начале игры вы можете построить центр города и любой другой район. Второй район вы сможете построить, когда население достигнет 4 жителей. Третий район можно построить при населении 7 жителей, четвертый — 11 жителей. Чтобы построить все районы в одном городе нужно 26 или более жителей.
Как мы уже выше упоминали — самое важное преимущество уникальных районов (а также Акведука и Пригородов) — они не зависят от числа жителей в городе. Их можно строить в любой момент.
Район нельзя построить на стратегическом ресурсе, однако если он появится на карте уже после постройки района, то будет считаться добываемым.
Район нельзя купить, его можно только построить.
Строители не ускоряют возведение района.
Важно!
Учитывайте взаимоисключающее развитие районов, очень часто игра потребует сделать выбор «или-или». Например, Военный Лагерь позволяет построить или казарму для тренировки пехотных подразделений или же конюшню для кавалерии. Казалось бы, кавалерия всем выгоднее, однако она требует стратегического ресурса Лошади, а если его нет, то и смысла строить конюшню нет.
Или еще одна частая проблема — Театральная Площадь может вмещать или Музей Искусства или Археологический Музей. В первом будут складываться произведения Великих Людей, а во втором — раскопки археологов.
Помните об этом всегда и старайтесь сделать противоположный выбор при строительстве следующего города, чтобы иметь баланс между постройками и первый город дополнялся вторым.
Не забывайте — город не может состоять из одних районов и Чудес. Вы ни в коем случае не должны забывать об улучшении местности, чему мы посветили отдельный гайд.
Leveling up[]
When a unit earns enough XP to level up, a special button will appear in its Command Tab, which will trigger the process. Note that you may delay leveling up as long as you want; however, your unit won’t earn new XP until it finishes the level-up process. Also note that earning more XP than needed to reach the next level will not transfer the excess XP to the pool of the next level.
Each unit may select from a special promotions table, which is different for every unit class. Furthermore, the promotions in the table have hierarchical organization, so you will have to progress from lower-tier ones towards the more advanced ones. In general there are two main avenues for advancement, which both lead towards a final tier IV promotion. The paths may cross before reaching the ultimate promotion (meaning that you could start up one path, then cross to the other), but this happens at different levels for different classes of units.
Upon selecting a promotion, a unit recovers 50 HP and its turn ends (except when playing as Gran Colombia). Once a unit receives a Promotion, a small number next to its icon will appear, showcasing the number of Promotions it currently has. A level 2 unit will have 1 Promotion, a level 3 unit will have 2, so on and so forth.
A unit will require an amount of XP equal to 15 times the level it is currently on to reach the next level (a brand new unit starts at level 1, when it doesn’t have any Promotion yet). A unit reaches its maximum level at level 8 when it earns all 7 possible Promotions. The special «Promote» button still appears after that when the unit gathers enough XP, but it cannot be used, thus the unit cannot promote and heal anymore.
Level | XP from 0 XP* | XP from previous level* |
---|---|---|
1 | ||
2 | 15 | 15 |
3 | 45 | 30 |
4 | 90 | 45 |
5 | 150 | 60 |
6 | 225 | 75 |
7 | 315 | 90 |
8 | 420 | 105 |
* Applies on Standard speed.
Mechanics[]
The below table lists all of the bonuses that each luxury grants to its host city once it has been improved with an Industry.
Luxury | Bonus Description |
---|---|
Amber Dyes Incense Pearls |
+25% Faith yield in host city. |
Citrus Cotton Ivory Tobacco Whales |
+30% Production towards military units in host city. |
Cocoa Honey Salt Sugar |
+20% Population growth, and +3 Housing in host city. |
Coffee Silk Spices Wine |
+20% Culture yield in host city. |
Diamonds Jade Silver Truffles |
+25% Gold yield in host city. |
Furs Olives |
+30% Production towards civilian units in host city. |
Gypsum Marble |
+30% Production towards buildings in host city. |
Mercury Tea Turtles |
+15% Science yield in host city. |
- Added in Maya & Gran Colombia Pack.
Added in the Rise and Fall expansion pack.
Lines[]
Gitarja is voiced by Dyah Febriani. She speaks modern Javanese in honorific and polite Krama Inggil register. Historically she would have spoken Kawi Javanese, as Gajah Mada does in Civilization V: Brave New World.
Voiced
Codename | Quote (English translation) | Quote (Javanese) | Notes |
---|---|---|---|
Agenda-based Approval | You avoid the smaller shores. Such deference is noted—and well-regarded. | ꦱꦶꦫꦲꦔꦺꦢꦺꦴꦲꦶꦥꦱꦶꦂꦲꦶꦏꦁꦭꦸꦮꦶꦃꦲꦭꦶꦠ꧀꧉ ꦏꦮꦶꦒꦺꦠꦤ꧀꧈ ꦥꦿꦺꦴꦥꦿꦤꦪꦲꦶꦏꦤ꧀ꦭꦤ꧀ꦲꦶꦔꦫꦤꦤ꧀ꦲꦲꦪꦸ꧉ / Sira angedohi pasir ikang luwih alit. Kawigaten, pro pranaya ikan lan ingaranan ahayu. | |
Agenda-based Disapproval | You cannot keep hold of your island territories. You should deliver them to someone who can. | ꦱꦶꦫꦢꦠꦤ꧀ꦧꦶꦱꦲꦁꦒꦼꦒꦼꦩ꧀ꦮꦶꦱꦪꦤꦶꦁꦤꦸꦱꦥꦤꦸꦱꦤꦶꦫ꧉ ꦲꦧꦼꦕꦶꦏ꧀ꦏꦶꦁꦲꦮꦺꦲꦫꦶꦁꦮꦺꦴꦁꦲꦶꦁꦏꦁꦮꦼꦤꦔ꧉ / Sira datan bisa anggegem wisayaning nusa panusanira. Abeciking aweha ring wong ingkang wenanga. | |
Attacked | Truly? Didn’t you know my vengeance puts monsoons to shame? Soon you will. | ꦲꦠꦸꦲꦸ꧈ ꦥꦫꦤ꧀ꦤꦺꦴꦫ ꦮꦿꦸꦲꦠꦏ꧀ ꦔ꧀ꦏꦺꦴꦮꦊꦱ꧀ꦱꦤ꧀ꦏꦸꦲꦁꦒꦶꦫꦁꦔꦶꦮꦱꦏꦭ꧉ ꦫꦶꦏꦩꦁꦏꦺꦱꦶꦫꦧꦏꦭ꧀ꦮꦿꦸꦲ꧉ / Atuhu? (Chuckles.) Paran nora wruha tak ngko walesanku anggirangi wa sakala. Rika mangke sira bakal wruha. | |
Declares War | Before this war ends, you will know the fury of a thousand ships. | ꦱꦢꦸꦫꦸꦁꦔꦶꦫꦥꦿꦁꦥꦸꦥꦸꦠ꧀꧈ ꦱꦶꦫꦧꦏꦭ꧀ꦮꦿꦸꦲꦏꦿꦺꦴꦝꦤꦶꦁꦗꦸꦁꦱꦺꦮꦸ꧉ / Sadurungira prang puput, sira bakal wruha krodhaning jung sewu.) | |
Defeated | The dream of Nusantara is lost to the turning tide. | ꦲꦶꦩ꧀ꦥꦺꦤ꧀ꦤꦶꦁꦟꦸꦱ꧀ꦮꦤ꧀ꦠꦫꦲꦶꦭꦁꦲꦶꦁꦲꦒꦿꦸꦧ꧀ꦧꦶꦁꦥꦱꦁ꧉ / Impening Nuswantara ilang ing agrubing pasang.) | |
Greeting | I am Gitarja, Indonesia’s queen and protector. Those who thought us weak litter the ocean floor. | ꦱꦁꦓꦶꦠꦂꦗꦠꦲꦏꦸ꧉ꦫꦠꦸꦤꦶꦁꦏꦭꦮꦤ꧀ꦥꦁꦔꦿꦏ꧀ꦱꦤꦶꦁꦆꦤ꧀ꦢꦺꦴꦤꦺꦱꦶꦪ꧉ ꦱꦶꦤ꧀ꦠꦼꦤ꧀ꦤꦲꦶꦏꦁꦏꦸꦩꦶꦫ꧈ ꦲꦏꦸꦠꦤ꧀ꦥꦧꦶꦱꦭꦸꦩꦿꦃꦲꦤꦺꦁꦝꦱꦂꦫꦶꦁꦱꦩꦺꦴꦢꦿ꧉ / Sang Gitarja ta aku, Ratuning kalawan pangraksaning Indonesiya. Sintena ikang kumira? Aku tanpa bisa lumrah aneng dhasaring samudra. | Gitarja refers to her civilization as «Indonesia,» an anachronistic name that was not used until the 18th century. During her time, she’d probably have used «Nusantara,» as she does in her Defeated line. |
Quote from Civilopedia | When the land is not enough, set sail. The ocean shall reveal more land. | ? |
Unvoiced
Delegation: Our delegation brings oncom spore cakes. The red oncom needs ginger sauce, but the black is delicious alone.
Accepts Delegation from Player: Your delegation did not embarrass themselves. This speaks well of your people.
Rejects Delegation from Player: Not right now. An ill tide rolls in — best my people do not associate it with yours.
Accepts Player’s Declaration of Friendship: A fortunate coincidence — I was about to ask the same. Good! The matter is settled.
Rejects Player’s Declaration of Friendship: I would not go so far as to call you ‘friend’. Until I know your true motives, we must remain as we are.
Denounced by Player: You call that an insult? A pathetic attempt from a crusted barnacle!
Denounces Player: You are like the muck that spreads around ships in calm waters. When in your presence, it is best to sail away.
Invitation to Capital: Where is your capital? I will share the location of my own, of course.
Invitation to City: Our city is near. Come, you should visit! Take a walk through the kampung.
Accepts Player’s Invitation: I knew you had it in you.